Hieronder vind je een lijst van fouten en waarschuwingen die je kan tegenkomen in de controle voor facturatie, met een beschrijving van de oorzaak en de eventuele oplossing.


Denk eraan dat je in het programma zelf ook op elke foutmelding kan klikken, waardoor je naar het scherm springt waar je de correctie kan doorvoeren.


Blokkeringen


Foutmelding

Toelichting / oplossing

(datum) is reeds gefactureerd aan de mutualiteit voor (naam). Crediteren is noodzakelijk

In Facturatie -> historiek kan je - in de juiste voorbije periode, in de factuur van deze patiënt, de juiste dag opnieuw crediteren.

In het tabblad factuurdagen selecteer je de juiste dagen, en met de knop 'zet factuurdag status' zet je deze op CreditNota.

Daarna kan je alle zorgen voor die dag samen (dus ook de zorgen waarvoor je deze fout kreeg) opnieuw factureren in de huidige periode.

Er is geen geldige verdeelsleutel tussen {0} en {1}

Je moet minimum 1 algemene verdeelsleutel aanmaken onder
Basisgegevens -> applicatie -> verdeelsleutels.

De (adres)gegevens van x zijn niet volledig. Gelieve een hoofdadres aan te maken

Deze fout verschijnt omdat een instantie geen hoofdadres kreeg terwijl hieraan gefactureerd wordt volgens de facturatiegegevens van de verzorging.
Een hoofdadres aanvullen doe je via
Basisgegevens -> organisaties -> instanties

BIC ({1}) voor praktijk {0} is leeg of ongeldig.

Ga naar Basisgegevens -> Applicatie -> Praktijken. Ga naar de juiste praktijk, en vul het BIC nummer in. Ken je het BIC nummer niet? Dan kan je dat online berekenen op basis van het rekeningnummer. Tik in Google 'BIC calculator' in, en je kies een van de mogelijkheden.

Er is geen gemachtigd persoon voor praktijk x gevonden.

De gemachtigde persoon is de verantwoordelijke van de praktijk. Dit is niet noodzakelijk een zorgverstrekker.

U dient dit gegeven in te vullen bij
Basisgegevens -> applicatie -> praktijken.

Er is geen verantwoordelijke zorgverstrekker voor praktijk {0} gevonden.

Per praktijk moet er minstens 1 verantwoordelijke zorgverstrekker zijn.

Je vult dit gegeven in onder
Basisgegevens -> applicatie -> praktijken.

Er is geen adres voor praktijk {0} gevonden.

Je moet een adres invoeren onder
Basisgegevens -> applicatie -> praktijken -> detail praktijk -> tabblad praktijk adres.

Foutief RIZIV nummer voor praktijkgegevens {0}

Controleer het RIZIV nummer van de praktijk in het tabblad mycarenet/ehealth registraties van
Basisgegevens -> applicatie -> praktijken -> detail praktijk.
  

Het derdebetalersnummer van praktijk {0} is niet geldig

Vul een correct nummer in bij Basisgegevens -> applicatie -> praktijken -> detail praktijk -> onder ADMINISTRATIE.

IBAN ({1}) voor praktijk {0} ongeldig.

Vul een correct bankrekeningnummer in bij Basisgegevens -> applicatie -> praktijken -> detail praktijk -> onder ADMINISTRATIE.

Bij patiënt {0} is er een overlapping van terugbetalinginstanties op datum {1}.

Ga naar Patiëntendossier -> facturatiegegevens -> mutualiteit. Hier zie je overlappende periodes in de gegevens van de mutualiteit. Er mogen geen overlappende periodes zijn.

De codegerechtigde van {0} {1} ontbreekt

Ga naar Patiëntendossier -> facturatiegegevens -> mutualiteit. De Code Gerechtigde moet juist ingevuld zijn (en niet allemaal nullen).

De patiënt x heeft geen instelling van type mutualiteit van x tot x maar de voorgeschreven zorg wordt wel aan deze instelling toegekend.

Deze fout verschijnt omdat in het Patiëntendossier -> facturatie gegevens -> mutualteit: de gegevens ontbreken.

Als de verzorging niet moet aangerekend worden aan de mutualiteit, kan je dit wijzigen via
Patiëntendossier -> zorg gegevens -> verzorging.

De patiënt x heeft geen instelling van type OCMW van (datum) tot (datum) maar de voorgeschreven zorg wordt wel aan deze instelling toegekend.

Deze fout verschijnt omdat in het Patiëntendossier -> facturatie gegevens -> instellingen geen OCMW gegevens bestaan.

De patiënt x heeft geen instelling van type x van (datum) tot (datum) maar de voorgeschreven zorg wordt wel aan deze instelling toegekend.

Deze fout verschijnt omdat in het Patiëntendossier>facturatie gegevens geen facturatie gegevens bestaan.

De zorgen van patiënt p zijn niet volledig gedekt door een Katzschaal tussen x en x

De Katzschalen van de patiënt vind je terug onder Patiëntendossier -> medische gegevens -> katz.
Of onder Rapportering -> overzicht -> profielen.

De zorgen m.b.t. diabetes van patient {0} {1} zijn niet (volledig) gedekt door een diabeetgegeven.

Het diabetesdossier van de patiënt vind je terug onder Patiëntendossier -> dossiers -> diabetes dossier.

Er is geen zorgverstrekker toegekend aan patiënt

De zorg van de patiënt en de gelinkte zorgverstrekker, vind je onder Patiëntendossier -> zorg gegevens -> zorgen.

 Het is niet noodzakelijk om een zorgverstrekker toe te kennen aan een zorg, als die zorg niet gefactureerd moet worden vanuit SoftN.

Er worden voor patient {0} {1} palliatieve zorgen aangerekend zonder verzonden palliatief gegeven.

Om palliatieve zorgen te kunnen aanrekenen, moet je een palliatieve aanvraag aanmaken via Patiëntendossier -> medische gegevens -> palliatief.

Je moet deze aanvraag ook verzenden via MyCareNet. Zie MyCareNet -> historiek -> tabblad kennisgeving palliatief.

Het palliatief dossier zelf kan je aanmaken onder Patiëntendossier -> dossiers -> palliatief dossier. Het dossier zelf heeft echter geen invloed op de facturatie (kan ook op papier bestaan).

Het rijksregisternummer van patiënt {0} {1} ontbreekt.

Je vindt dit gegeven onder 
 Patiëntendossier -> algemene gegevens
.

Het rijksregisternummer van patiënt {0} {1} duidt op een {2}. Als geslacht is {3} ingegeven.

Corrigeer het geslacht in Patiëntendossier -> algemene gegevens.

Verzorging Toezichts- en opvolgingshonorarium ontbreekt bij patient (naam) op (datum).

Je kan deze verzorging aanmaken onder Patiëntendossier -> zorg gegevens -> verzorging.

Voorschrift van patiënt ontbreekt

Je kan het voorschrift raadplegen en aanmaken in het Patiëntendossier -> zorg gegevens -> voorschriften.

De verpleegkundige heeft niet de juiste bekwaamheid om de zorg (zorgtype) uit te voeren.

Uit het RIZIV-nummer van de verpleegkundige blijkt dat hij/zij niet de juiste bekwaamheid heeft om een bepaalde zorg uit te voeren.

Dit RIZIV-nummer vind je onder Basisgegevens -> zorgverstrekkers -> verpleegkundigen -> klik op een verpleegkundige -> tabblad rizivhistoriek.

Om dergelijke fouten preventief te vermijden raadpleegt de verpleegkundige best regelmatig zijn of haar alarmen.

Je kan ook in Patiëntendossier -> zorg gegevens -> zorgen de zorgverstrekker wijzigen of de zorg niet mee laten facturen.

De {0} heeft niet de juiste bekwaamheid voor de zorg {1} uit te voeren bij een palliatief patiënt.

Als u een gegradueerd verpleegkundige, vroedvrouw of gebrevetteerde verpleegkundige bent, mag u palliatieve thuiszorg verlenen en aanrekenen.

Als u verpleegassistente bent, mag u palliatieve patiënten verzorgen op voorwaarde dat een gegradueerde verpleegkundige of met deze gelijkgestelde, een vroedvrouw of een verpleegkundige met brevet effectief zorg heeft verleend gedurende een van de verzorgingszittingen tijdens dezelfde verzorgingsdag (en dit moet niet de 1e zitting van de dag zijn).

De zorg van de patiënt en de gelinkte zorgverstrekker, vind je onder Patiëntendossier -> zorg gegevens -> zorgen.

Je kan ofwel een andere zorgverstrekker invullen, ofwel de zorg blokkeren.

De {0} heeft niet de juiste bekwaamheid voor de zorg {1} uit te voeren.

Uit het RIZIV-nummer van de verpleegkundige blijkt dat hij/zij niet de juiste bekwaamheid heeft om een bepaalde zorg uit te voeren.

Dit RIZIV-nummer vind je onder Basisgegevens -> zorgverstrekkers -> verpleegkundigen -> klik op een verpleegkundige -> tabblad rizivhistoriek.

Om dergelijke fouten preventief te vermijden raadpleegt de verpleegkundige best regelmatig zijn of haar alarmen.

Als er een foutieve ingave van zorgverstrekker gebeurd is, kan je deze corrigeren. Zoniet moet je de zorg blokkeren.

De zorg van de patiënt en de gelinkte zorgverstrekker, vind je onder Patiëntendossier -> zorg gegevens -> zorgen.

Riziv nummer(s) van verstrekker (naam) overlap(t)(pen) niet alle zorgen.

Deze fout wordt veroorzaakt omdat de datum van de uitgevoerde zorg niet valt binnen de geldigheidstermijn van het RIZIV nummer van de uitvoerende verpleeg- of zorgkundige.

Zie Basisgegevens -> zorgverstrekkers -> verpleegkundigen of zorgkundigen.

Verpleegassistenten/ziekenhuisassistenten (407 en 417) mogen enkel zorg {0} bij een palliatief patiënt uitvoeren indien er voor dezelfde zorgdag {1:dd/MM/yyyy} een bezoek uitgevoerd wordt door een gegradueerde verpleegkundige, een vroedvrouw of een verpleegkundige met brevet.

Als u een gegradueerd verpleegkundige, vroedvrouw of gebrevetteerde verpleegkundige bent, mag u palliatieve thuiszorg verlenen en aanrekenen.

Als u verpleegassistente bent, mag u palliatieve patiënten verzorgen op voorwaarde dat een gegradueerde verpleegkundige of met deze gelijkgestelde, een vroedvrouw of een verpleegkundige met brevet effectief zorg heeft verleend gedurende een van de verzorgingszittingen tijdens dezelfde verzorgingsdag (en dit moet niet de 1e zitting van de dag zijn).

De zorg van de patiënt en de gelinkte zorgverstrekker, vind je onder Patiëntendossier -> zorg gegevens -> zorgen.

Je kan ofwel een andere zorgverstrekker invullen, ofwel de zorg blokkeren.

(Naam) heeft niet de juiste kwalificatie om een specifieke technische verstrekking (zorgtype) uit te voeren voor (patiënt).

Volgens de bekwaamheidscode (3 laatste cijfers van je RIZIV nummer) heeft de zorgverstrekker niet de juiste kwalificatie.

Als er een foutieve ingave van zorgverstrekker gebeurd is, kan je deze corrigeren. Zoniet moet je de zorg blokkeren.

Foutief RIZIV nummer van zorgkundige

Controleer het RIZIV nummer onder
Basisgegevens -> zorgverstrekkers -> zorgkundigen

Zorgkundige heeft geen geldige supervisor van x tot x.

Deze fout voorkom je best door in de Planning -> werkplanning, ervoor te zorgen dat:

a) de werkdagen van de zorgkundige en verpleegkundige overeenkomen
b) er op elke werkdag van de verantwoordelijke verpleegkundige een verpleegkundige is ingevuld

Voor de regels in verband met supervisor zie Patiëntendossier -> zorg gegevens -> zorgen

Zorgkundige {0} {1} is niet gekwalificeerd om een zorg van type '{2}' uit te voeren

Een zorgkundige mag enkel bepaalde taken uitvoerenie).

De zorgtypes die je als zorgkundige mag uitvoeren vind je onder Basisgegevens -> zorgtypes.

Geen ID registratie voor bezoek: (patiënt) op (datum) (uur).

Een bezoek zonder ID registratie kan niet gefactureerd worden (aan de mutualiteit).

Je vindt alle bezoeken zonder ID registratie onder Rapportering -> patiënten -> beheer id registraties, in het tabblad bezoeken zonder id registratie.

Voor elk bezoek hier heb je volgende mogelijkheden:
- het bezoek blokkeren (dan wordt het niet mee gefactureerd)
- een reden opgeven waarom er geen ID registratie is (dan wordt het wél mee gefactureerd)

Foutief RIZIV nummer voor voorschrift van {0} bij patient {1}.

Controleer het RIZIV nummer van de voorschrijvende arts onder
Basisgegevens -> zorgverstrekkers -> dokters

Foutief RIZIV nummer voor Katz schaal van {0} bij patient {1}.

Controleer het RIZIV nummer van de arts of aanvragende verpleegkundige onder
Basisgegevens -> zorgverstrekkers -> dokters
of
 Basisgegevens -> zorgverstrekkers -> verpleegkundigen

Het maximum aantal toiletten per week is overschreden bij patiënt (naam) in de week van (datum).

Je kan de zorg die teveel was, eventueel op niet factureren zetten in Patiëntendossier -> zorg gegevens -> zorgen.

Het maximum van 1 keer per week voor verzorging xxx werd overschreden bij patiënt x

Je kan de zorg die teveel was, eventueel op niet factureren zetten in Patiëntendossier -> zorg gegevens -> zorgen.

Het voorschrift van TOCA is verschillend van zorgtype z bij patiënt (naam) op (datum).

Je kan het voorschrift raadplegen in het Patiëntendossier -> zorg gegevens -> voorschriften.

Het zorgtype (x} is toegekend aan patient (naam) van (datum) tot (datum) maar is niet geldig binnen deze periode.

Je kan de geldigheid van een zorgtype raadplegen in
Basisgegevens -> data -> zorgtypes.

Je kan deze foutmelding wegwerken door de zorg te blokkeren (onder  Patiëntendossier -> zorg gegevens ->zorgen) of door de verzorging te verwijderen (onder  Patiëntendossier -> zorg gegevens ->verzorgingen).

Een toilet mag niet gefactureerd worden aan een patiënt ({0} {1}) op een dag waarop reeds een toilet aan de mutualiteit gefactureerd wordt.

Je kan het aan de patiënt aan te rekenen toilet inbrengen als andere zorg (KB90).

Dat doe je onder
Patiëntendossier -> zorg gegevens -> verzorgingen.

Zorg (xxx)op xx heeft een supervisor, terwijl een verpleegkundige de zorg uitvoert

Voor de regels in verband met supervisor zie Patiëntendossier -> zorg gegevens -> zorgen





Waarschuwingen


Geen blokkerende fouten of mededelingen

Als alles in orde is, krijg je deze melding

Er is geen zorgverstrekker toegekend aan {4} van patiënt (naam) voor periode van (datum) tot (datum).

De zorg van de patiënt en de gelinkte zorgverstrekker, vind je onder Patiëntendossier -> zorg gegevens -> zorgen.

 Het is niet noodzakelijk om een zorgverstrekker toe te kennen aan een zorg, als die zorg niet gefactureerd moet worden vanuit SoftN.

De factureringsinstelling ({0}) voor patiënt {1} is niet meer geldig was geldig van {2} tot {3}

Controleer de gegevens onder Patiëntendossier -> facturatie gegevens -> instellingen.

(zorgtype) zal pas worden aangerekend voor (patiënt) na het overschrijden van de minimumduur.

Bij sommige zorgen, bv. educatie tot zelfzorg, zal pas worden gefactureerd na het overschrijden van de minimum duur. Je hoef hiervoor niets speciaals te doen, zodra de minimum duur bereikt is worden de zorgen gefactureerd.

De standaard duurtijd van een zorg wordt ingesteld in de Basisgegevens -> data -> zorgtypes.

Er is meer dan 1 bezoek binnen 30 minuten bij patient (naam) tussen (datum) en (datum).

Controleer of er effectief 2 of meer bezoeken zijn uitgevoerd binnen de 30 minuten:
- als dat correct is, mag je dit zo laten staan
- als het niet correct is, moet je de bezoeken samenvoegen tot 1 bezoek. Ga daarvoor naar Patiëntendossier -> zorg gegevens -> bezoeken, klik op het bezoek dat je wil wijzigen, en klik op Herplannen onderaan. Je kan een bezoek toevoegen aan een bestaand bezoek, of een nieuw bezoek creëren.

Er zijn katzschalen voor patient (naam) (voornaam) zonder akkoord, deze worden niet gefactureerd

Als er toiletten gedaan worden bij een patiënt, zonder dat er een akkoord is betreffende de Katz-schaal, dan kunnen die niet gefactureerd worden. Dit kan bv. voorkomen als de Katz-schalen voor de vermelde patiënt nog niet verstuurd zijn, of er nog geen antwoord gekregen en verwerkt is.

Je vindt de Katz-schalen per patiënt onder
Patiëntendossier -> medische gegevens -> Katz.

Als je toch factureert, worden de vermelde toiletten niet opgenomen in de facturatie. In een latere facturatie kan deze zorg dan opgepikt - gefactureerd - worden, tenminste als er op dat ogenblik wél een akkoord is.

Het verzenden van Katz-schalen doe je onder
MyCareNet -> med admin -> katz

Er zijn overlappende katzschalen voor patient {0} {1} tussen {2} en {3}

Overlappende periodes in de goedgekeurde Katz-schalen van een patiënt, zorgen ervoor dat de zorg in deze periode niet gefactureerd zal worden.

Je vindt de Katz-schalen per patiënt onder
Patiëntendossier -> medische gegevens -> Katz.

 De overlappende periodes moeten weggewerkt worden. Als u dat zelf niet lukt, contacteer je best de SoftN helpdesk.

Er zijn voor patiënt (naam) zorgen gevonden die niet uitgevoerd zijn gedurende de opgegeven periode, deze zorgen zullen bij factureren automatisch geblokkeerd worden.

Je kan eventueel controleren welke zorgen volgens SoftN niet uitgevoerd zijn, door op het tandwiel te klikken.

Als je deze zorgen toch nog op Uitgevoerd zet, worden ze wél mee opgenomen in de facturatie.


Nieuwe zorgen die toegevoegd worden, kunnen ook automatisch op Uitgevoerd gezet worden, via Basisgegevens -> applicatie -> Parameters.

Er zijn zorgen uitgevoerd tussen (datum) en (datum) door verstrekker (naam) voor en na de toetreding tot de praktijk, deze worden niet gefactureerd

De data van toetreding of vertrek van zorgverstrekkers vind je onder Basisgegevens -> Zorgverstrekkers -> Verpleegkundigen of Zorgkundigen in het tabblad praktijkhistoriek

Zorgen die buiten de opgegeven datums vallen, worden niet gefactureerd.

Er zullen zorgen gefactureerd worden bij patient (naam) die vallen voor 01/(maand/jaar).

Deze waarschuwing zegt dat er oudere zorgen - van voor het begin van de facturatiemaand - mee zullen gefactureerd worden. Als je dat niet wil, moet je deze blokkeren, of de patient in facturatie in wacht zetten.

Het maximum van (aantal) keer per maand voor verzorging {1} werd overschreven bij patient (naam)

Sommige verzorgingen (bv. oogindruppeling) kunnen maar een aantal keer per maand vergoed worden. Controleer of de ingave van de zorgen correct was, en verbeter indien nodig.

Het maximum van (aantal) keer per jaar voor verzorging {1} werd overschreven bij patient (naam)

Sommige verzorgingen kunnen maar een aantal keer per jaar vergoed worden (bv. bezoek door een referentieverpleegkundige bij wondzorg).
 Controleer of de ingave correct was, en verbeter indien nodig. 

(naam) heeft geen standaard rijksregisternummer.

Controleer eventueel het rijksregisternummer van de vermelde persoon.

Patiënt (naam) wordt niet mee gefactureerd omwille van facturatie in wacht vanaf (datum).

Als je een patiënt in wacht zet, wordt hij in de opgegeven periode niet gefactureerd. Een patiënt in wacht zetten kan je doen onder Patiëntendossier -> Facturatie gegevens -> facturatie in wacht.

U hebt meer dan één {0} bij patiënt {1} op datum {2:dd/MM/yyyy}. Er zal slechts één aangerekend worden.

Sommige prestaties, bv. een toilet, mogen maar 1 keer per dag aangerekend worden. Controleer de verzorgingen van de patiënt in de vermelde periode.
Patiëntendossier -> zorg gegevens -> zorgen

Verzorging (zorgtype) mag slechts (1) maal gefactureerd worden voor patient (naam)

Sommige prestaties mag je maar 1 keer factureren per patiënt, bv. Educatie tot inzicht.

Voorschrift van patiënt (naam) is nog niet ontvangen.

Zorgen waarvoor een voorschrift verplicht is en waarvoor dat voorschrift ontbreekt, worden niet gefactureerd en zullen bij een volgende facturatie weer opgepikt worden als er ondertussen een voorschrift ontvangen is.

Als je het voorschrift nooit zal ontvangen kan je deze status ook zetten in het voorschrift.

Voorschriften kan je ingeven in het
Patiëntendossier -> zorg gegevens -> voorschriften