1. Inleiding

1.1. Wie kan een certificaat aanvragen?

  • de zorgverleners die actief zijn in de Belgische gezondheidszorgsector

    Belangrijk:

    o er moet een onderscheid worden gemaakt tussen een individueel (persoonlijk) certificaat en een certificaat voor een organisatie (voor een zorginstelling)

    o in het geval van een certificaat voor een organisatie of een instelling is een gevolmachtigd certificaathouder namens de rechtspersoon verantwoordelijk voor het correcte beheer en gebruik van het certificaat. Dit betekent dat deze certificaathouder verantwoordelijk is voor de strikte naleving van de gebruiksvoorwaarden.


1.2. Hoe lang is een certificaat geldig?


  • een certificaat is 36 maanden geldig (hernieuwbaar vanaf 90 dagen vóór het einde van de periode van 36 maanden/3 jaar)


1.3. eID en kaartlezer noodzakelijk


  • Voor deze procedure heb je je eID en een op je computer aangesloten eID-kaartlezer nodig
  • Je moet ook de pincode van de eID kennen


2. Check Java

Voor je aan de procedure begint, controleer je best even of Java op je computer geïnstalleerd is. Dat kan je doen in een commando-window.


2.1. Windows

Start een command window met Windows-R en vervolgens cmd. Tik in het venster java -version en enter.
Als Java goed geïnstalleerd is, krijg je de versie te zien, zoals in het voorbeeld hieronder:


2.2. Mac

Klik op het Launchpad-symbool in het Dock (zie icoontje), typ "Terminal" in het zoekveld en klik vervolgens op "Terminal". Aan de command prompt tik je java -version en enter.

Als Java goed geïnstalleerd is, krijg je de versie te zien, zoals in het voorbeeld hierboven.


2.3. Java installeren


Als Java nog niet geïnstalleerd is, kan je die hier downloaden, en vervolgens installeren.

https://www.java.com/download/ie_manual.jsp


3. Een nieuw certificaat aanvragen of je bestaande certificaat vernieuwen

Om een eHealth certificaat aan te vragen of te vernieuwen, start je best op de website van de overheid:


https://www.ehealth.fgov.be/nl/beroepsbeoefenaars-in-de-gezondheidszorg/diensten/beheer-van-de-ehealth-certificaten



De link Toegang tot de toepassing start een download van het bestand etee-requestor_nl.jnlp.



Als je daarop klikt, wordt het programma op je computer uitgevoerd. Loop je vast in de procedure, dan kan je best de handleiding raadplegen.


  • Als je nog geen certificaat hebt, en een nieuw certificaat wil aanvragen, moet je de eerste 2 stappen uitvoeren onder Nieuwe aanvraag; de toelichting daarbij vind je in de handleiding vanaf pagina 5.



  • Voor de vernieuwing van je bestaande certificaat, moet je de 3 stappen uitvoeren onder Vernieuwingsaanvraag;  de toelichting daarbij vind je op pagina 22 van de handleiding (daarin staat verder vermeld dat de procedure verdergaat vanaf puntje 2.1.2, daarvoor moet je dan teruggaan naar pagina 7).


  • Opgelet: het vernieuwen van je certificaat werkt alleen maar als je vorige certificaat ook op dezelfde computer aangevraagd werd (als er een certificaat in een keystore map op je pc te vinden is).

    Is dat niet het geval, dan moet je je certificaat eerst herroepen, en dan een nieuw certificaat aanvragen.

    Ook als je je wachtwoord van je certificaat vergeten bent, kan je dat op deze manier oplossen.



Doorloop de hele procedure en voer alle noodzakelijke stappen uit. Je certificaat wordt dan op je computer geplaatst.

Ga dan verder met de volgende stappen.


Opmerking: op een Mac gebeurt het soms dat het programma crasht als u teveel tijd neemt bij de invoer van de gevraagde gegevens (e-mailadres, telefoon, wachtwoord). Probeer het dan opnieuw met een snellere invoer. Gewoonlijk lukt het dan wel.



4. Je nieuwe certificaat opladen op Connect4Health

Als de aanvraag of vernieuwing van het certificaat gelukt is, moet je het certificaat nog opladen op Connect4Health. Daarvoor heb je de Connect4Health Client software nodig.


4.1    Controleer of je de Connect4Health Client software al geïnstalleerd hebt


Heb je dit icoontje op je bureaublad staan?


Dan heb je Connect4Health Client al geïnstalleerd. Ga verder onder 4.3.

Zoniet, kijk dan in het systeemvak van Windows, in de taakbalk rechts onderaan, of gelijkaardige plek op Mac. Of zoek ernaar in je besturingssysteem (met de zoekfunctie van Windows of Mac).


4.2    Installeer de Connect4Health Client software indien nodig


Zie je nergens dit icoontje, dan moet je eerst nog de Connect4Health Client software installeren op je computer. Het kan ook geen kwaad om dit opnieuw te doen als de software al geïnstalleerd is.

Om de software te downloaden, ga je in SoftN naar Home en klikt dan op de knop eID ongepland bezoek, dan op Kaartlezer.



Als de software nog niet geïnstalleerd is, krijg je een melding met een downloadlink ('Of download hier de app'). Klik op die link om het bestandje c4h.jnlp te downloaden.




Je vindt dat bestandje ook terug onder ‘Downloads’.


Als je daarop dubbelklikt, wordt de software geïnstalleerd.


4.3    Opladen van je certificaat naar Connect4Health


Je vindt de connector nu in het systeemvak van Windows. Klik met de rechtermuisknop op dit icoontje, en kies Upload Ehealth certificate:


Het programma vraagt u om het juiste certificaat te selecteren in de keystore. Dat is een map op uw computer die zich – op Windows – normaal bevindt onder C:\Windows\Gebruikers\UwGebruikersNaam\ehealth\keystore (op Mac op een vergelijkbare locatie):

In deze map kunnen er verschillende bestanden zijn. Welk bestand is nu het juiste? Dat kan u vaststellen aan de hand van het rijksregister- of groepsnummer en de datum in de bestandsnaam.

Daarna moet je je wachtwoord invullen, dat is hetzelfde wachtwoord waarmee je je certificaat hebt aangevraagd.

Het programma vraagt je ook nog:

  • of het een individueel of groepscertificaat is
  • of je een mandaat hebt

Aan het eind van deze procedure is je certificaat opgeladen op Connect4Health.



5. Wachtwoord in SoftN updaten

Als laatste stap in de vernieuwing van je certificaat, moet je op 2 plaatsen in SoftN je wachtwoord bijwerken:

  • onder Basisgegevens -> applicatie -> praktijken -> detail praktijk -> tabblad mycarenet/ehealth registraties: wijzigen, wachtwoord invoeren en opslaan




    Opgelet: als andere gebruikers ook hetzelfde certificaat gebruiken, moet je het wachtwoord ook voor hen updaten. In het voorbeeld hierboven is Lauwers Zorgkundige de gebruiker. Controleer dus of je in je database nog eHealth registraties hebt voor andere gebruikerswaarbij je het wachtwoord moet updaten.


  • onder Communicatie -> detail verpleegkundige: wijzigen, wachtwoord invoeren en opslaan:

    Dit moet u doen voor elke gebruiker die met hetzelfde certificaat werkt.

    Op deze plaats staan niet altijd gegevens, dan hoef je ook niets aan te passen. Ze staan er enkel als je eHealth-box - of die van je collega's -  geregistreerd is in SoftN.



6. Test je connectie met MyCareNet

Doe nu een test om te zien of je certificaten helemaal ok zijn:

  • klik op Berichten ophalen en controleer de nieuwe Vervaldatum certificaat links onderaan; deze datum moet de nieuwe einddatum van je certificaat geven (3 jaar verder)

  • Ga naar MyCareNet en klik op de knop Nieuwe bestanden ophalen; als dit goed loopt, ben je zeker dat je certificaat ok is; zoniet, dan krijg je een foutboodschap

 

Werkt het? Goed gedaan!