U heeft van de mutualiteit bericht gekregen dat de zending werd geweigerd.
Een zending wordt geweigerd indien het foutenpercentage groter is dan 5% .
In de MCN module (facturatie) heeft de zending de status 'geweigerd'
De mutualiteit heeft u een verwerpingsbestand gestuurd, hierin staan de facturen vermeld die leiden tot het hoge foutenpercentage. Doorklikken op het factuur vermeld de redenen van weigering voor die specifieke patient.
Wat te doen om deze zending opnieuw in te dienen?
1. De geweigerde facturen aanduiden
Ga naar facturatie - historiek
klik door op de betreffende periode ,
Kruis de geweigerde factuur vooraan aan en kies Wijzig factuurstatus
U heeft nu 4 mogelijkheden:
- Geweigerd: U wenst de fouten te herstellen en deze factuur terug mee te sturen in deze zending
- Geweigerd volgende facturatie: U zal deze zending opnieuw doorsturen maar dit factuur pas in de volgende facturatieperiode mee terug opnemen in de zending
- Blokkeer: deze factuur is een terechte weigering en moet niet langer verzonden worden naar de mutualiteit.
- Herstellen: de factuur heeft ten onrechte een bepaalde status gekregen en dit wordt terug naar de originele status gebracht
2. de fouten corrigeren
U dient de fouten gemeld in het verwerpingsbestand te corrigeren. Elke fout wordt beschreven aan de hand van een code (zie foutcodes voor de verklaring)
3. De zending opnieuw factureren
Nadat de wijzigingen op de zorgen/patientgegevens zijn aangebracht, moeten er nieuwe facturen gemaakt worden voor deze die geweigerd werden
U herfactureert de zending.
De facturen die een status geweigerd gekregen hadden worden opnieuw aangemaakt met een hoger versienummer
U kan herfactureren en tijdens deze nieuwe zending, ook patienten meenemen die voordien niet in de facturatie zaten omdat hun data nog niet in orde was (bv nog geen akoord voor de toiletaanvraag)
U kiest dan de optie 'met nieuwe patienten'
Vermits nieuwe facturen invloed kunnen hebben op de verdeling. Kan u kiezen om voor deze nieuwe zending de verdeling te herberekenen of het verschil (rectificatie) in de volgende facturatiemaaand weer te geven in de verdeling
4. Verstuur facturatie opnieuw
In het scherm van de verzendingen kan u via de knop 'verstuur facturatie' de zending opnieuw doorsturen via MCN
BELANGRIJK: deze stappen alleen volgen als de zending is geweigerd
Indien er weigeringen zijn , maar de zending is aanvaard dient een andere werkwijze te worden gevolgd