Zeer belangrijk
Onderstaande tekst gaat over elektronisch delen van gegevens, maar hiermee wordt niet bedoeld de gegevens die bewaard zijn in SoftN. Het gaat hier over de gegevens die bewaard worden door elektronische netwerken of projecten
zoals bv:
- Vitalink (vaccinatieschema, medicatieschema,...)
- Netwerken waarmee zorgverleners in ziekenhuizen patiëntgegevens uitwisselen (het zogenaamde “hubs- en metahubsysteem”
- Inter-Med en BruSafe, de tegenhangers van Vitalink in Wallonië en Brussel (Inter-Med maakt deel uit van het Réseau Santé Wallon).
- Het Gedeeld Farmaceutisch Dossier waarmee apothekers medicatiegegevens met elkaar delen.
Wat is een geïnformeerde toestemming?
De patiënt moet toestemming geven voor het delen van zijn gezondheidsgegevens met zijn zorgverleners.
De patiënt hoeft zijn toestemming slechts 1 keer te geven. Die toestemming geldt voor alle gezondheidsgegevens die binnen één van bovenstaande projecten gedeeld worden. De patiënt kan dus niet kiezen om bijvoorbeeld zijn vaccinatieschema wel, maar zijn medicatieschema niet te delen in Vitalink.
Wat is een therapeutische relatie?
Een therapeutische relatie is een relatie die de zorgverlener met de patiënt aangaat om zijn gezondheidsgegevens te delen en te consulteren.
Enkel zorgverleners die een zorgrelatie hebben met een patiënt mogen de medische gegevens van deze patiënt bekijken, en enkel als de patiënten hun geïnformeerde toestemming hebben gegeven. Beide voorwaarden dienen vervuld te zijn vooraleer toegang tot de gegevens mogelijk is.
Elke patiënt kan zelf kiezen welke zorgverleners hij toegang geeft tot zijn gegevens door aan te geven met welke zorgverleners hij een therapeutische relatie heeft. De patiënt kan die relatie ook stopzetten en kan zorgverleners ook uitsluiten van zijn gegevens via de eHealth-website.
Hoe registreer je de geïnformeerde toestemming en/of de therapeutische relatie in SoftN?
De 1ste voorwaarde is dat je als zorgverlener over een individueel eHealth certificaat beschikt. Het is niet mogelijk om een therapeutische relatie aan te maken via het eHealth certificaat van de groepering. Iedere zorgverlener moet zijn eigen eHealth certificaat aanvragen en registreren in SoftN.
Om een eHealth certificaat aan te vragen en te registreren in SoftN, zie https://support.softn.be/nl/support/solutions/articles/47001248801-een-ehealth-certificaat-aanvragen-of-vernieuwen-2023-. Je kan ook de helpdesk contacteren om te helpen bij deze - niet zo eenvoudige - procedure.
Het eigenlijk registreren van de geïnformeerde toestemming en de therapeutische relatie is het makkelijkst via de mobiele app - in SoftN Mobile dus. Open een bezoek, en dan vind je onderaan deze knoppen:
Bij deze procedure moet je de eID van de patiënt inlezen, met een kaartlezer.
Ook in de desktop app kan je hierover informatie registreren en terugvinden:
- opvragen: je kan enkel je eigen toestemming opvragen
- aanmaken: dit is handiger in de mobiele app, maar het kan ook als je een kaartlezer verbonden hebt met je computer en de eID van de patiënt ter beschikking hebt
- verwijderen: om de gegeven toestemming in te trekken bij eHealth
Dezelfde opties zijn er voor de therapeutische relaties.
Wat is het nut van die geïnformeerde toestemming en therapeutische relatie ?
Je hebt de geïnformeerde toestemming én de therapeutische relatie allebei nodig om volgende documenten te kunnen ophalen vanuit het eHealth platform:
- journaals
- medicatieschema's
- documenten zoals labo-uitslagen, verwijsbrieven van artsen, ...
- sumehr
Ga hiervoor naar Patiëntendossier -> dossiers -> algemeen dossier. Je vindt hier de tabbladen journaal, medicatie fiches en sumehr.
- Journaals worden in verschillende contexten en vormen reeds gebruikt. Ze staan gekend als zorgdagboek, logging, brievenbus, papieren communicatieschriftje of communicatieblaadjes. De gemeenschappelijke noemer is dat ze gedeelde informatie bevatten die belangrijk is voor elke zorg- en hulpverlener betrokken bij de zorg rond een bepaalde zorggebruiker. Het journaal via eHealth is hiervan de elektronische versie.
- Het medicatieschema (aangemaakt door een arts) is een PDF document dat kan gedownload worden (Vitalink).
- Documenten zoals labo-uitslagen, verwijsbrieven van artsen, ...
- Sumehr is een beknopt medisch dossier door arts ingevuld.