Deze foutcodes betekenen dat u voor een patiënt factureert met een andere verzekerbaarheid (aangeduid met de 'code gerechtigde') dan deze gekend bij de mutualiteit.


Bijvoorbeeld: u heeft voor een patiënt de code gerechtigde 110/110 ingesteld (manueel, of via een vroegere opvraging via MyCareNet) , maar ondertussen is de code gerechtigde van de patiënt gewijzigd naar 111/111. SoftN berekent de te factureren bedragen aan de hand van de verouderde code. De mutualiteit stelt vast dat de bedragen niet kloppen, en weigert deze facturen.

Deze fout kan je vermijden door steeds de verzekerbaarheid op te vragen en deze te verwerken voordat je factureert. Dat doe je onder MyCareNet -> verzekerbaarheid -> facturatie patiënten. Kies de juiste praktijk en periode, selecteer alle patiënten en klik onderaan op Versturen verzekerbaarheid. Daarna verwerkt je de antwoorden op deze opvraging. Zie daarvoor de Handleiding MyCareNet op deze site.


Wat moet je doen als je deze fout gekregen hebt:

  • Als de zending van uw facturatie aan de mutualiteit volledig geweigerd werd, dan moet je de volledige facturen van patiënten waarbij dit probleem voorkomt ook op 'geweigerd' zetten. Je kan dan de verzekerbaarheid voor de voorbije facturatieperiode opnieuw opvragen voor deze patiënten.

  • Als de zending van uw facturatie aan de mutualiteit aanvaard werd met weigeringen, en je zet de gefactureerde dagen voor de patiënten waarbij dit probleem voorkomt ook op 'geweigerd', dan kan je de verzekerbaarheid voor de voorbije facturatieperiode ook opnieuw opvragen.


Na het corrigeren van de code gerechtigde kunnen de facturen opnieuw ingediend worden bij de mutualiteit. Zie ook: